הקשר בין הנגשת אתרים לקידום אורגני

בשנים האחרונות, מנועי החיפוש השונים, ובפרט מנוע החיפוש של גוגל, עברו מספר לא קטן של שדרוגים. המטרה המרכזית והמוצהרת של מנועי החיפוש, היא לספק את תוצאות החיפוש הטובות ביותר והרלוונטיות ביותר לשאילתה שביצע. חלק גדול מן העדכונים והשיפורים שנוספו למנועי החיפוש בשנים האחרונות, עוסקים בניסיון להבין את כוונת החיפוש של הגולש, ולהתאים לו את התוצאות האיכותיות ביותר.

זאת הסיבה, שבעלי אתרים החלו להשקיע לא מעט משאבים בניסיון להתאים את עמודי האתר לצרכים השונים של הגולשים. בין הצרכים הרבים האלו, שכוללים היבטים של חווית משתמש, גלישה באמצעות מכשירים ניידים, ותוכן בעל ערך מוסף, ישנם גם לא מעט צרכים הקושרים בהנגשה של דפי האתר לבעלי מוגבלויות שונות.

חשוב לציין שהנגשת אתרים זוהי עבודה טכנית לחלוטין ולא קשורה אל חברת קידום אתרים אלא יותר למפתחי אתרים.

מהי הנגשה של אתרים?

הנגשה של עמודי אתר לבעלי מוגבלויות מתייחסת לאוסף הפעולות שעל בעל אתר לבצע על מנת לאפשר לבעלי מוגבלויות לצרוך את התוכן באתר בצורה אפקטיבית. תקנות הנגישות לשירות קובעות את הדרישות השונות מבעלי אתרים לגבי הצורך בהנגשת אתר, כאשר הפעולות עצמן מוגדרות ביתר פירוט בתקן 5568 הישראלי, שמתבסס על הנחיות נגישות לתכני אינטרנט Web Content Accessibility Guidelines של ארגון ה W3C הבינלאומי.

אילו סוגי הנגשות קיימים? ובכן, קיימים מספר סוגים של פעולות הנגשת אתרים לבעלי מוגבלויות: תוכנה אשר מאפשרת הקראת תכנים בקול ומיועדת לשימוש עיוורים. הטמעת ניגודיות נכונה בין הטקסט וצבע הרקע על מנת לאפשר לבעלי מוגבלויות בראיה לצרוך את התוכן ביתר קלות. שימוש בכתוביות על מנת לאפשר לבעלי לקויות שמיעה לצרוך גם הם תוכן באתר. אפשרות לתפעל את התפריטים השונים באתר באמצעות לחצני המקלדת – וזאת על מנת לספק לבעלי לקויות מוטוריות את היכולת לתפעל את האתר בצורה נוחה ועוד.

תקנות הנגישות לשירות קובעות, למעשה, אילו עסקים מחוייבים בהנגשת האתר, קובעות את לוחות הזמנים לעמידה ביישום התקנות, ומפרטות את הדין לגבי שימוש בפרסומות, דפי עסק המנוהלים ברשתות החברתיות ועוד.

מה מאפשרת הנגשת אתרים להשיג?

הנגשת עמודי האתר לבעלי מוגבלויות שונות מסייעות לעסק בכמה וכמה מישורים: ראשית, היא מאפשרת לעסק לספק שירות נגיש ואיכותי לפלח לא קטן מן האוכלוסיה, אשר סובל ממגבלויות שונות. פלח האוכלוסיה הזה הינו פלח שיש לו פוטנציאל להפוך ללקוחות משלמים, ואם בית העסק לא יטרח להנגיש את השירותים שלו עבור האוכלוסיה הזאת, עסק אחר יזהה את ההזדמנות ויעשה זאת.

שנית, הנגשת עמודי אתר האינטרנט לבעלי מוגבלויות יכולה לסייע לעסק במיצוב העסק כעסק בעל רגישות חברתית, לשפר את המוניטין שלו, ולעודד גם צרכנים שאינם בעלי מוגבלויות, להתקשר מול בית העסק לצורך קבלת שירות.

מדוע הנגשת אתרים חשובה לקידום אורגני?

להנגשת אתרים ישנה, כמובן, השפעה חיובית גם על הקידום האורגני של האתר. הנה הסיבות המרכזיות לכך:

הדיפרנציאציה שקובעות תקנות הנגישות לשירות

תקנות הנגישות לשירות מבדילות בין החובות החלות על עסק קטן ואלו החלות על עסק גדול שמשרת לקוחות רבים. יישום של תקנות הגנת הפרטיות, יוכל לסייע לכם לאותת לגוגל שמדובר בעסק רציני, חשוב ששם המותג שלו הולך לפניו. מדובר בפרמטר שהוא ללא ספק אחד המרכזיים בדירוג אתרים על ידי מנוע החיפוש של גוגל.

אי הנגשה של האתר עלולה לשלוח סיגנליים לא איכותיים לגוגל

בואו ננסה לחשוב לרגע מה יקרה אם בעל מוגבלות כלשהי יחפש בגוגל אחר מילת מפתח עליה מדורג גבוה האתר שלכם. הגולש יקליק על תוצאת החיפוש, יכנס לאתר שלכם, יבלה בו מספר שניות עד להבנה שהאתר אינו מותאם לצרכים שלו ואינו מונגש, ואז יצא, יחזור לדפי תוצאות החיפוש, וימשיך לתוצאת החיפוש הבאה שנראית רלוונטית בעיניו. זוהי בדיוק הסיטואציה שממנה אתם מנסים להימנע בכל הקשור לקידום האתר שלכם במנוע החיפוש: משתמשים שיכנסו, יבלו זמן קצר, ויאותתו למנוע החיפוש שהם לא קיבלו את המענה הנדרש באתר שלכם.

זמן שהיה ומספר צפיות בדפים

הטמעת תוספי הנגשה או ביצוע הנגשה ידנית של האתר שלכם, תוכל לסייע לכם בשני מדדים חשובים נוספים: הגדלת זמן השהיה של גולשים באתר, והגדלת מספר הצפיות בדפים בכל ביקור. שני המדדים האלו הינם בעלי חשיבות בכל הקשור בקידום אתרים, משום שיש בהם כדי ללמד על שביעות הרצון של הגולש מן האתר.

שיעור הנטישה

שיעור הנטישה הוא עוד מדד חשוב המלמד על התנהגות הגולשים באתר. שיעור נטישה מתייחס לשיעור הגולשים שנכנסו לאתר ובחרו לצאת ממנו לאחר צפיה בעמוד אחד. לא תמיד נטישה של גולש יכולה להצביע על אי שביעות רצון שלו מן האתר, אולם כאשר מדובר בהיקפים גדולים, ובטח ובטח בהשוואה מול האתרים המתחרים, גם למדד הזה ישנה חשיבות.

הנגשת אתרים יכולה לסייע בהקטנה של שיעור הנטישה של גולשים בצורה משמעותית, ולשפר את מדדי האיכות של האתר כפי שמנתחים אותם מנועי החיפוש השונים.

שתפו פוסט זה

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

מאמרים נוספים בנושא שיווק באינטרנט

מעוניין בשיחת ייעוץ ראשונית חינם לגבי העסק שלך?

השאר פרטים ואנו נחזור אליך בשעות הקרובות, מבטיחים!

לוגו ווב אקטיב - שיווק באינטרנט

חזרו אליי בבקשה לגבי
שיווק באינטרנט